EN

Pomoc wolontariacka w czasie pandemii COVID-19

 

Masz teraz więcej czasu i poczułeś, że chcesz pomóc? A może jesteś już wolontariuszem i masz pytania, jak pomagać w czasie epidemii? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które ułatwią Ci bezpieczne zaangażowanie się w wolontariat w czasie epidemii COVID-19!


Pamiętaj! Poza wskazówkami, pamiętać należy o obowiązujących na co dzień, nie tylko w czasie pandemii przepisach, regulujących wolontariat, a ujętych w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96 poz. 873 z poz. zm.).

TUTAJ ZNAJDZIESZ WOLONTARIAT

MASZ DO DYSPOZYCJI 2 SPOSOBY POSZUKIWANIA WOLONTARIATU

Pierwszym sposobem jest kontakt z instytucjami, które w tym trudnym czasie pomagają np. ośrodkiem pomocy społecznej lub urzędem gminy. W niektórych miastach są centra wolontariatu, możesz też poszukać wolontariatu wśród innych organizacji pozarządowych: fundacji, stowarzyszeń, parafii.

Drugim sposobem są platformy internetowe, które oferują wolontariat: 

- ngo.pl: szukaj oferty, dodaj ofertę,

- e-wolontariat.pl,

- IHELPYOU,

System Obsługi Wolontariatu,
- uhelp!me.

Adresy do ośrodków pomocy społecznej znajdziesz TUTAJ

Osoby, którym możesz pomóc znajdziesz wśród swoich sąsiadów. Mogą to być seniorzy, osoby z niską odpornością, w kwarantannie, opiekujące się osobami z niepełnosprawnością, rodziny wielodzietne, zapracowane służby medyczne. Nawiąż z nimi kontakt poprzez przyczepienie wiadomości do drzwi, rozmowę telefoniczną, komunikatory. Poinformuj, że jesteś dostępny i możesz pomóc. Naklej na klatce schodowej lub drzwiach wejściowych oferty pomocy. Niektórzy ludzie mogą być zaniepokojeni nawiązaniem bezpośredniego kontaktu, jeśli mieszkają np. samotnie. Inne czują się skrępowane propozycją bezpłatnej pomocy, nie rozumiejąc, czym jest wolontariat. Może otrzymują już pomoc od rodziny lub przyjaciół? Dowiedz się. Nie zniechęcaj się, jeśli spotkasz się z odmową!  

 

WOLONTARIAT MOŻESZ ŚWIADCZYĆ OSOBIŚCIE LUB PRZEZ INTERNET

Wolontariat osobisty jest możliwy przy zastosowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa.  Ale o tym później. Przykładem wolontariatu bezpośredniego jest zakup leków, zakupów, dostarczenie posiłków, załatwienie spraw na poczcie, wyprowadzenie psa lub pożyczenie książek, czasopism. Działania dla dzieci, te z przymrużeniem oka to np. balkonowe bańki party. Inwencja ochotników jest mile widziana.

Wolontariat online z wykorzystaniem nowych technologii daje nieograniczone możliwości, np.: zajęcia edukacyjne, rozwijające umiejętności dzieci i młodzieży, porady prawne, psychologiczne, zajęcia z fizjoterapii, informatyczne, promocja kultury przez Internet w instytucjach kultury.   


4 WAŻNE WSKAZÓWKI PODCZAS POMAGANIA  

  1. Pamiętaj, że liczy się każdy gest pomocy, odruch serca. Szczególnie w izolacji społecznej, nawet rozmowa może być dla kogoś istotnym wsparciem.
  2. Jeśli czujesz się niepewnie w czasie pomocy, masz wątpliwości co do zadania, jego zakresu - porozmawiaj o tym, powiedz o swoich obawach opiekunowi wolontariatu. Jeśli pomagasz po sąsiedzku, nieformalnie omów tę kwestie z przyjacielem, wolontariuszem lub temu komu pomagasz.
  3. Pamiętaj, że zawsze możesz odmówić wolontariatu. Jeśli masz obawy, że zadanie Cię przerasta, nie masz wystarczająco czasu na jego realizację, bądź czujesz się zagrożony. NIE podejmuj się pomocy.
  4. Jeśli dana organizacja lub platforma kojarzeniowa nie ma dla Ciebie zadania, a wydaje Ci się, że dość długo czekasz na odpowiedź - ponów próbę współpracy. Weź pod uwagę, że ten trudny czas opóźnia działania organizacyjne.  

     

     

BEZPIECZEŃSTWO TWOJE I INNYCH

W czasie epidemii koronawirusa COVID-19 pomoc wolontariuszy jest nieoceniona, jednak decydując się na działania wolontariackie pamiętaj o bezpieczeństwie swoim i innych.

 

  • Weryfikuj dostępne oferty pracy, szukaj ofert w sprawdzonych miejscach mających na uwadze dobro wspólne wolontariuszy i potrzebujących.
  • Zadbaj o swoją wiarygodność, zawsze miej ze sobą identyfikator wolontariusza lub inny dokument poświadczający, aby Ci którym pomagasz również czuli się pewnie i bezpiecznie.
  • Przestrzegaj oficjalnych zaleceń dotyczących ochrony przed koronawirusem. Przede wszystkim pamiętaj o myciu i dezynfekcji rąk przed i po rozpoczęciu konkretnej aktywności, staraj się nie dotykać twarzy, zwłaszcza okolic ust, nosa i oczu, zachowuj bezpieczną odległość od rozmówcy - min. 2 metry.
  • Twoje bezpieczeństwo jako osoby niosącej pomoc jest najważniejsze. Nie podejmuj się działań, które nie spełniają warunków bezpieczeństwa, nie wykonuj powierzonych Ci obowiązków bez niezbędnego zabezpieczenia i środków ochrony osobistej (np. jednorazowe rękawiczki ochronne i maseczki) oraz bez znajomości zasad dotyczących bezpiecznego pomagania, np. seniorom.
  • Chroń siebie i tych, którym pomagasz. Monitoruj swoje samopoczucie i zdrowie bardziej niż zwykle. Nie bagatelizuj niepokojących objawów chorobowych. W razie wątpliwości skontaktuj się z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną i zaprzestań działalności wolontariackiej.
  • Pomoc, której udzielasz jest dobrowolna. Pamiętaj o swoich prawach i potrzebach. Jeśli masz obawy przed podjęciem aktywności wolontariackiej nie bój się mówić "nie" i #zostańwdomu. Pamiętaj, że #zostańwdomu to również wyraz odpowiedzialności społecznej i troski o innych.
  • Jeśli przebywasz na kwarantannie, w ciągu ostatnich 14 dni wróciłeś z zagranicy, chorujesz przewlekle lub masz ponad 60 lat nie podejmuj się udzielania osobistej pomocy i wolontariatu.

ZADBAJ O KONDYCJĘ PSYCHICZNĄ

Kryzys spowodowany COVID -19 pokazał gotowość do wolontariatu i dużą solidarność międzyludzką. Zaangażowanie wolontariuszy w czasie izolacji społecznej okazało się bardzo cenne. Istotne w takiej sytuacji jest zachowanie siebie w dobrej kondycji psychicznej oraz utrzymanie balansu życiowego w trakcie wolontariatu. Kwestie wypalenia ochotników to rzeczywisty czynnik ryzyka, który może wywoływać stres, niepokój, bezradność. Co robić aby temu nie ulec lub zapobiec? Konieczne jest, aby nasze zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie było dla nas tak samo ważne, jak zdrowie osoby której pomagamy.

 

 

 

GRAFIKA DO POBRANIA TUTAJ